Dit was het nieuws
Er gebeurt dagelijks van alles in de wereld. Wij houden de berichtgeving rondom alcohol extra goed in de gaten. Daarom lees je vandaag een overzicht van dat wat we de afgelopen weken zoal zijn tegengekomen op nieuwssites rondom het onderwerp alcohol. Ben je straks weer helemaal bijgepraat.
‘Alles oké?’ start campagne ‘leer nee zeggen’ onder studenten
De scholen zijn weer (bijna) allemaal open. Ook studenten maken zich op voor een nieuw jaar. De ‘Alles oké’ Supportlijn -een initiatief van De Kindertelefoon- is er speciaal voor jongeren tussen de 18 en 25 jaar. Deze maand augustus voert de Supportlijn campagne onder studenten met als boodschap dat het ‘oké’ is om ‘nee’ te zeggen. Veel studenten hebben het gevoel een inhaalslag te moeten maken qua belevenissen, omdat hun leven tijdens corona ‘stil’ heeft gestaan. Dus is een jongere sneller geneigd ‘ja’ te zeggen tegen dingen die hij of zij achteraf misschien liever niet had willen doen. Zo wordt er sneller ‘ja’ gezegd tegen alcohol, drugs of seks. Dat ‘nee zeggen’ nog steeds een optie is, moet deze campagne duidelijk maken.
De Alles Oké? Supportlijn is dagelijks geopend van 14.00 tot 22.00 uur. De chat is bereikbaar via allesoke.nl en bellen kan naar 0800-0450. Contact is gratis, anoniem en je zit nergens aan vast. Meer informatie op www.allesoke.nl. |
Geen alcohol en ontblote bovenlijven tijdens Glory-gevechten
Kickboksbond Glory had afgelopen maart te maken met rellen op de tribune. Omdat de bond dit niet nog eens wil meemaken, trof het maatregelen voor de toernooien die deze augustus plaatsvonden en die eraan zitten te komen. De maatregelen bestaan onder andere uit een alcoholverbod, geen ontblote bovenlijven, geen voetbalshirts en geen grote groepen. Ook zullen alle tickets op naam komen te staan. In Nederland gold al langer een alcoholverbod, maar de kickboksbond voert dit verbod nu in ieder land door.
Japanse overheid roept op om meer alcohol te drinken
Ja, je leest het goed. De NTA -Japanse belastingdienst- wil dat er meer alcohol wordt gedronken door jongeren. Sinds corona is de alcoholconsumptie naar beneden gegaan en daardoor loopt het land een heel pak belastinggeld mis. De NTA heeft dan ook een landelijke wedstrijd in het leven geroepen -de Sake Viva! campagne- om met commerciële voorstellen te komen, die het imago van alcoholische dranken moet opvijzelen. Zodat jongeren (thuis) meer gaan drinken.