Een drankje mét alcohol? Dat is zó 2020…
Of je nu werkt aan het perfecte lichaam, wat vaker vegetarisch kookt of bewust aan het minderen bent met suikers; allemaal zijn we op onze eigen manier bezig met het maken van gezondere keuzes dan mensen pakweg twintig jaar geleden. Gezond en bewust leven is een ontwikkeling die niet gestopt is bij het streven naar een rookvrije generatie, maar zich blijft ontwikkelen. Welke gezonde trends spotten we anno 2021 en wat zeggen deze trends over onze kijk op alcohol in de toekomst?
Een trend is een grote verandering of ontwikkeling die veel invloed heeft op ons, ons zelfbeeld, ons gedrag en op het leven om ons heen. Trends zorgen ervoor dat onze behoeften (langzaam) veranderen, om uiteindelijk iets fundamenteel te veranderen in onze manier van leven. Een trend die al heel wat jaren duurt en stiekem al voor veel veranderingen heeft gezorgd, is de trend dat we gezonder willen leven.
Stonden in de jaren zestig de sigaretten nog in glaasjes op tafel, inmiddels hebben we een heel andere kijk op roken ontwikkeld. En had je als vegetariër tien jaar geleden de keuze tussen tofu of een kaasburger, nu is de keuze qua vegetarische vervangers reuze. We eten bewuster, duurzamer en onze bewustwording groeit nog steeds. Ook als het gaat om onze alcoholinname. Want eerlijk is eerlijk: past alcohol nog wel binnen onze huidige leefstijl? Of staan we aan de rand van een nieuwe, blijvende trend?
Vijf trends op het gebied van gezonder en bewuster leven:
- Healthy food trend
De healthy food trend blijft doorzetten. Onder invloed van met name sociale media, zijn we zijn ons steeds meer bewust van het effect van (on)gezond eten en drinken op onze gezondheid en op ons uiterlijk. Onderzoek van ingrediëntenleverancier Kerry toont aan dat we ons in de toekomst ook meer zullen gaan richten op de relatie tussen gezond eten en onze mentale gezondheid.
- Behoefte aan transparantie
Binnen de trend om gezonder te leven, maken we ook graag duurzamere keuzes. Om die te kunnen maken, is er steeds meer behoefte aan transparantie rond producten: waar komt het product vandaan, wat zit erin en in hoeverre is het duurzaam geproduceerd? Trendwatchers zien een stijgende interesse in lokale en seizoensgebonden producten. Ook maken we vaker vegetarische of veganistische keuzes.
- Minder voedselverspilling
Het Voedingscentrum stelt dat er meer slimme oplossingen komen die ons gaan helpen minder voedsel weg te gooien. Zo gaan we minder supersizen en zal het aanbod mini-groentes stijgen. Verder komen er nieuwe apps en tools om verspilling tegen te gaan.
- Minder suikers drinken
Uit de healthy food trend vloeit ook een bewuster consumeren op het gebied van drankjes voort. Zo kiezen met name millennials steeds vaker voor drankjes die minder tot geen suiker bevatten. Vanuit de gedachte dat een 0.0 biertje slechts 69 calorieën bevat en een blikje cola bijvoorbeeld 139 calorieën, kan het alcoholvrije biertje een aantrekkelijker alternatief voor frisdrank worden.
- Low en No-alcohol,
Verschillende bronnen, waaronder het Voedingscentrum en de drankenindustrie spotten deze trend: steeds meer mensen willen (tijdelijk) minderen of stoppen met het drinken van alcohol. De groeiende verkoopcijfers van alcoholvrije bieren en wijnen onderschrijven deze trend. Zo is de verkoop van alcoholvrij bier de afgelopen tien jaar alleen maar gestegen. In januari 2020 (Dry January) bestond 7,7% van de totale bieromzet uit alcoholvrij bier. De verkoop van alcoholvrije wijn verdubbelde naar een totale omzet van 2%. Hoewel deze cijfers nu nog maar een klein percentage van de totale bier- en wijnmarkt lijken te vertegenwoordigen, tekent zich een duidelijke trend af: het drinken van weinig tot geen alcohol wordt een steeds bewustere keuze. Het feit dat bier- en wijnbrouwers zich massaal op deze markt storten, onderstreept deze trend.
Zoals de bovenstaande trends laten zien, veranderen onze ideeën over een gezonde leefstijl doorlopend. Want zeg eens eerlijk: had jij 10 jaar geleden meegedaan aan IkPas? Goed bezig!