Jongeren zeer gevoelig voor alcoholreclames
Alcoholreclames worden gefinancierd door de alcoholindustrie. De alcoholindustrie richt daarbij op een jong publiek, want zo jong mogelijk beginnen met alcohol drinken is goed voor de business. In dit artikel lees je welke vormen van alcoholreclame er zijn en de gevolgen van alcoholreclame.
Vormen van alcoholreclame
Sla een willekeurig tijdschrift of willekeurige krant open en geheid dat je een alcoholadvertentie tegenkomt. Maar ook in de bioscoop, tijdens de reclame van je favoriete serie, op je vaste internetpagina’s en tijdlijnen komen reclames van alcohol voorbij.
Naast de miljoenen euro’s die de alcoholindustrie vrijmaakt om alcohol te promoten, liften ze ook mee op free publicity. Wanneer er reviews over drank worden gemaakt, blogs worden geschreven over alcohol, social media berichten worden gedeeld of T-shirts worden gedragen van een bepaald merk alcohol, dan heeft de alcoholindustrie hier profijt van. Bron: expertisecentrumalcohol.trimbos.nl.
Gevolgen alcoholreclame
Zoals gezegd richt de alcoholindustrie zich in reclames graag op jonge mensen. Tieners nog. Omdat jongeren door het zien van alcoholreclames eerder beginnen met drinken, en jongeren die al drinken meer gaan drinken. En niet te vergeten, jongeren zijn de drinkers van de toekomst. Die gezellige reclame waarbij een groep vrienden proost op het weekend of waar twee vriendinnen bijkletsen onder het genot van een drankje raakt een gevoelige snaar bij jongeren. Alcohol drinken schept verbondenheid, alcohol staat voor plezier. Om te voorkomen dat minderjarigen worden geconfronteerd met alcoholreclames is er wet- en regelgeving gemaakt. Daar de volgende keer meer over! Bron: expertisecentrumalcohol.trimbos.nl.