IkPas achter de schermen: in gesprek met campagneleider Martijn Planken
Martijn Planken is van meet af aan betrokken bij het optuigen van IkPas. Een initiatief geboren uit pure noodzaak zegt hij. Want alcohol is een geniepige boosdoener. Een boosdoener, die dankzij de machtspositie van de alcoholindustrie, alle ruimte krijgt om zich te etaleren. Alcohol verbieden is niet de oplossing; aan banden leggen wel.
Samen met onderzoeksleider Rob Bovens, werkte Martijn Planken aan de nationale alcoholvoorlichtingscampagne: ‘Drank maakt meer kapot dan je lief is’. Na de maximale uitwerking van deze confronterende spotjes bleef het stil rondom het thema alcohol en de bijbehorende problematiek. Totdat in 2014 een aantal regionale initiatieven met een landelijk sausje werden overgoten en IkPas werd geboren. “We voelden dat dit onze kans was om een nieuwe beweging te starten”, licht Martijn toe. “De eerste jaren deden we alles in de avonduren. Rob onderzocht, vergeleek en analyseerde de ervaringen van deelnemers, waardoor ons buikgevoel werd omgezet in keiharde feiten en cijfers. Mensen hadden –en hebben- er baat bij wanneer ze hun alcoholgebruik tijdelijk op pauze zetten.”
Alcohol moet van erepodium verdwijnen
Dat alcohol drinken niet goed voor je is, weten we wel. Hoe het dan komt, dat we het toch en masse blijven doen? Martijn: “Iedereen weet dat roken verslavend is. En dat je er dood aan kunt gaan. De beleving bij alcohol is anders. Genuanceerder. We hebben met z’n allen meer zoiets van: ‘eentje moet toch kunnen?’. We bagatelliseren het. Daarnaast is de alcoholindustrie oppermachtig. Hoe kan het, dat de veroorzaker van veel ellende aan de overlegtafel zit, wanneer er wordt gesproken over maatregelen en beperkingen omtrent alcohol? Omdat alcohol nog steeds geassocieerd wordt met gezelligheid, omdat de alcoholindustrie werkgelegenheid schept en omdat we internationaal aanzien genieten door de grote gekende merken van Nederlandse bodem. De alcoholindustrie staat op het erepodium en dat is zwaar misplaatst.”
Geen verbod, wel beperkingen
Om alcohol een nieuwe en meer bescheiden plek te geven binnen onze samenleving moet er volgens Martijn het volgende gebeuren: “Gooi de prijs van alcoholproducten drastisch omhoog. We hebben bij rookwaren gezien dat dit werkt. Leg een marketingverbod op, zodat de alcoholindustrie op geen enkele manier reclame mag maken voor hun alcoholproducten. Daarnaast moet je de beschikbaarheid beknotten. Weer alcohol uit de supermarkten bijvoorbeeld. Als dit zou gebeuren, dan komen we al een heel eind.”
Passen heeft altijd zin
Omdat alcohol drinken voor nu nog –bijna- altijd en –bijna- overal kan, moeten we zelf heel bewust omgaan met onze alcoholconsumptie. “Daarom is IkPas ook fijn en nodig”, onderstreept Martijn. “Iedereen die alcohol drinkt, zou eens in de zoveel tijd zijn alcoholinname onder de loep moeten nemen. En dat gebeurt ook steeds meer. Dat zien we niet alleen aan de hoogte van het deelnemersaantal, dat is een beweging die sinds enkele jaren merkbaar is. Bezig zijn met je gezondheid is een trend. Vroeger was gezondheid afwezigheid van ziekte, nu geldt de overtuiging dat je je eigen gezondheid meer kunt sturen. En daar sluit IkPas heel goed bij aan. Voor mij is een geslaagde IkPas-ervaring een periode waarin je één of meerdere leermoment(en) hebt gehad. Dat je jezelf beter leert kennen, dat je weet wat je triggers zijn, waaróm je drinkt, welke plek je alcohol in je leven wilt geven: bewustwording dus, op wat voor gebied dan ook. Dat wens ik iedereen toe.”
Heb jij al een leermoment mogen meemaken?
Laat het ons weten in een reactie!