Minder alcohol verkocht tijdens Dry January
Pauzeren in januari wordt steeds populairder. En dat heeft gevolgen voor de verkoop van alcohol in supermarkten en slijterijen. Er werd maar liefst 18 procent minder aan alcohol verkocht afgelopen Dry January.
Zowel supermarkten als slijterijen hadden last van de nationale pauzemaand. Beide zagen de verkoop van alcohol met 18 procent slinken. Dry January is een fenomeen dat is over komen waaien vanuit het Verenigd Koninkrijk. IkPas heeft dit initiatief geadopteerd. We draaien de campagne al vele jaren. Het format krijgt steeds meer voet aan de grond. In totaal zetten al zo’n 268.000 mensen hun alcoholgebruik in januari of in een andere maand op pauze.
Geen alcohol, maar ook niet meer sporten
Omdat januari de maand van de goede voornemens is, werd er ook onderzoek gedaan naar het afsluiten van sportschoolabonnementen. Zijn deze gestegen ja of nee? Het antwoord hier op is nee. Sterker nog, er is ten opzichte van november 2023 een lichte omzetdaling te zien bij de sportscholen. Met de vertaling van onze voornemens om niet te drinken in januari zit het wel goed, maar we vertalen onze goede voornemens dus niet in sportschoolabonnementen…